Tillgänglighet på biv.se

Bibliotek i Väst står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Här beskriver vi hur vi uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, de kända tillgänglighetsproblem sidan har och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Den här webbplatsen är i hög grad förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, men vi är medvetna om att det finns vissa brister. Se avsnittet om teknisk information om webbplatsens tillgänglighet för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från Bibliotek i Västs webbkatalog som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du kontakta oss via kontakt@biv.se.  Svarstiden är normalt 2 arbetsdagar. Du kan läsa om hur vi hanterar personuppgifter under länken Hantering av personuppgifter i sidfoten.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan är vi tacksamma om du meddelar detta via kontakt@biv.se så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är i hög grad förenlig med nivå AA i standarden  Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. Det innehåll som inte är tillgängligt beskrivs nedan.

  • Det förekommer att formulärfält saknar label eller är felmärkta. (WCAG AA 1.3.5)
  • Det förekommer att tabeller används för styling. (DIGG R83)
  • Det förekommer att knappar saknar förklaringstext. (WCAG A 2.5.3)
  • Vissa delar har otillräcklig markering av tabfokus. (WCAG AA 2.4.7)
  • Sökförslag kan inte läsas av skärmläsare. (WCAG A 1.3.1)
  • Det förekommer att rubriker har felaktig rubriknivå. (WCAG A 1.3.2)
  • Det saknas roller för vissa delar/funktioner på webbplatsen. (WCAG A 1.3.1)
  • Det går inte att navigera i alla delar av ”Mina sidor” via tangentbord. (WCAG AA 2.4.5)
  • Innehållet har en bristfällig struktur som gör att vissa hjälpmedel får problem att läsa upp texten. (WCAG A 1.3.1, A 1.3.2)

Vi arbetar kontinuerligt med att upprätthålla och förbättra tillgängligheten på webbplatsen. Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem under Q2 2021.

Oskäligt betungande anpassning

Bibliotek i Väst åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll.

  • Sökförslag kan inte läsas av skärmläsare. (WCAG A 1.3.1)
  • Timerfunktion som räknar ner innan sidan blir inaktuell

Det kommer att krävas mycket arbete för att åtgärda dessa problem och vi kommer inte att kunna göra detta under Q2 2021. 

Vad innebär bristerna?

Bristerna i tillgänglighet kan ge problem för dig med begränsad eller utan synförmåga eller begränsad motorisk förmåga.

Hur vi testat webbplatsen

Vår leverantör har följt WCAG 2.1 AA vid utveckling och design av webbplatsen.

Vi har granskat webbplatsen manuellt samt med följande verktyg:


AccessMonitor

Wave

Biv.se publicerades i februari 2021.
Redogörelsen uppdaterades 14 januari 2021.

 

 

 

Sök

Språk